Wykonanie potraw

Opis wykonania potraw z 14-dniowego jadłospisu pochodzi z książki Ewy Dąbrowskiej „Ciało i ducha ratować żywieniem”, Wydawnictwo Michalineum.

Kiszenie buraków.

Do kamiennego garnka wrzucić 1 kg obranych i pokrojonych w plastry buraków i zalać 2 l przegotowanej wody (najlepiej mineralnej lub źródlanej). Dodać 3 płaskie łyżeczki soli szarej, 3 ząbki czosnku i zawiniętą w gazę skórkę z chleba razowego. Garnek przykryć gazą i trzymać w ciepłym miejscu. Po 3 dniach wyjąć skórkę, aby nie gniła i sok używać do picia lub zupy. Resztę przelać przez gazę do butelek i przenieść do lodówki. Zużyć w ciągu 1 miesiąca.

Kiszenie kapusty.

Uszatkować 1 kg kapusty białej. Dodać 3 utarte marchwie, 1 łyżeczkę kminku, 3 dkg szarej soli. Wymieszać i ugnieść w kamiennym garnku aż sok pokryje powierzchnię. Przykryć talerzykiem, obciążyć np. słojem z wodą i przykryć gazą. Pozostawić w ciepłym pomieszczeniu. Po 3 dniach kapustę nakłuć drewnianym trzonkiem, aby upuścić gaz. Następnie znów ucisnąć i przenieść w chłodne miejsce.

Kiszenie ogórków.

2 kg ogórków ułożyć w kamiennym garnku lub słoiku, dodać suszonego kopru, kawałek korzenia chrzanu, 5 ząbków czosnku. Zalać 1,5 l wody przegotowanej z 3 płaskimi łyżkami soli. Obciążyć talerzykiem i słoikiem z wodą. Po około 7 dniach ogórki nadają się do spożycia.

Bigos jarski.

Ugotować w małej ilości wody pokrojoną cebulę, dodać pokrojoną kapustę kiszoną lub świeżą i udusić na małym ogniu. Po ok. 20 min. gotowania dodać pokrojone kwaśne jabłka, przecier pomidorowy i przyprawy (majeranek, kminek, czosnek, sól, liść laurowy) i zagotować.

Leczo jarskie.

Ugotować w małej ilości wody pokrojoną cebulę, dodać pokrojoną surową paprykę (można też dodać kabaczek), przecier pomidorowy, przyprawy (sól, czosnek, liść laurowy, ziele angielskie, pieprz) i udusić na małym ogniu.

Jarzyny na ciepło.

Marchew, seler, pietruszkę, por, cebulę pokroić i ugotować w małej ilości wody, dodać ziele angielskie, liść laurowy, przecier pomidorowy, sól. Gotowane jarzyn: najlepszym sposobem jest krótkotrwałe gotowanie jarzyn na parze w specjalnym podwójnym garnku z sitkiem. Można też gotować jarzyny na metalowym durszlaku nad garnkiem z gotującą, się wodą. Jarzyny powinny być tylko częściowo ugotowane. Wówczas są smaczniejsze, mają więcej witamin i żywszy kolor, niż gotowane w wodzie. Na parze można gotować kalafior, brokuły, kapustę, marchew, pory, dynię itp.

Zupa jarzynowa gotowana.

Pokrojoną włoszczyznę (marchew, seler, pietruszkę, por, cebulę) zalać wrzącą wodą, dodać przyprawy (np. majeranek, lubczyk, bazylię, liść laurowy, ziele angielskie, czosnek, koperek czy natkę pietruszki, sól szarą) i ugotować. Można zupę zmiksować. Aby nadać zupie odpowiedni charakter, dodać pod koniec gotowania pokrojone ogórki kiszone lub kiszone buraki, albo kalafior, kapustę czy przecier pomidorowy.

Zupa jarzynowa surowa.

Jest szczególnie zdrowa, gdyż pominięto tu proces gotowania, który niszczy witaminy i enzymy. Do malaksera (blender) wrzucić pokrojoną marchew, seler, cebulę, por, kalafior, dodać przecieru pomidorowego, soli, l ząbek czosnku i zalać gorącą wodą z przyprawami np. jarzynką, zmiksować i podać na gorąco do picia.

Gołąbki jarskie.

Sparzyć we wrzącej wodzie liście kapusty, wypełnić farszem jarzynowym, zawinąć liście. Gołąbki zalać niedużą ilością wody z przecierem pomidorowym, jarzynką i udusić na małym gazie.

Farsz jarzynowy.

Ugotować na parze lub w osolonej wodzie jarzyny: marchew, seler, pietruszkę, por, cebulę, zmielić i przyprawić bazylią, solą, pieprzem, natką pietruszki. Farsz jarzynowy można użyć do faszerowania papryki, kabaczka, cebuli, buraków (wydrążyć ugotowany burak i dodać farsz jarzynowy i zapiec w piekarniku).

Zupa jarzynowa surowa.

Jest szczególnie zdrowa, gdyż pominięto tu proces gotowania, który niszczy witaminy i enzymy. Do malaksera (blender) wrzucić pokrojoną marchew, seler, cebulę, por, kalafior, dodać przecieru pomidorowego, soli, l ząbek czosnku i zalać gorącą wodą z przyprawami np. jarzynką, zmiksować i podać na gorąco do picia.

Surówki.

Pokroić w drobną kostkę paprykę czerwoną, zieloną, ogórek kiszony, cebulę; zetrzeć na tarce marchew z jabłkiem; pokroić w kostkę ugotowany burak, ogórek kiszony i cebulę; pokroić lub zetrzeć na tarce seler naciowy, dodać utarte jabłko, pokrojoną zieloną pietruszkę, szczypior, ogórek kiszony;pokroić kapustę kiszoną i szczypior, dodać utartą marchew, jabłko; drobno uszatkować kapustę białą, posolić, dodać pokrojoną cebulę, utarte jabłko, zioła (cząber, kminek). (Przepisy pochodzą z Ośrodka wczasów zdrowotnych „U Zbója” w Gołubiu Kaszubskim).